woensdag 23 april 2014

(G)ene gemakkelijke

Ik schijn ´gene gemakkelijke´ te zijn.
Vriendlief zegt dat al 6 jaar, maar mannen zijn over het algemeen geprogrammeerd om dit over vrouwen te zeggen, dus daar trok ik me nog gewoon niks van aan.
Maar gisteren werd het dus bevestigd, en ook nog eens door een vrouwelijke medemens.
Ik ben blijkbaar koppig. Oud nieuws.
Ik discussieer blijkbaar ook heel graag. Ach ja, wie niet?

Ik heb blijkbaar ook nog eens een hele sterke eigen mening en verwacht iets te vaak dat mensen daar maar in meegaan en vinden dat ik gelijk heb. Zo niet, kan ik daar het hart van in zijn.
Ik heb daar eens over nagedacht en ben tot het besluit gekomen dat daar wel een kern van waarheid in zit.
Ik heb redelijk krachtige overtuigingen, maar de meesten daarvan vloeien voort uit wat ik in mijn jeugd heb zien gebeuren.

Ik ben tegen elke vorm van slaan, omdat ik zoveel geweld heb gezien.
Ik ben tegen elke vorm van chantage, machtsmisbruik, dominantie en manipulatie, omdat ik heb gezien hoe labiel en ongelukkig iemand hieruit komt.
Ik ben tegen elke vorm van drugs, omdat ik heb gezien hoe kapot dat iemand maakt.
Ik ben tegen elke vorm misbruik, omdat ik heb gezien dat je dat je leven lang niet kan loslaten.
Ik ben tegen elke vorm van uitschelden en psychisch geweld, omdat dat vaak nog erger is dan fysiek geweld.
Ik ben tegen elke vorm van ja-knikkerij, omdat ik heb gezien hoe getiranniseerd iemand kan worden.

Het zijn enkele voorbeelden uit mijn sterke meningsuitingsgamma. Ik vind ze niet meer dan normaal, maar ik ga hier ver in, dat besef ik wel. Ik doe het helemaal anders dan mijn vader gedaan heeft en panikeer bijna als ik iets opvang wat er nog maar voor 0,00001% op trekt. Ik krijg flashbacks van dingen die ik niet meer wil zien.
Maakt dat dat ik ´gene gemakkelijke´ ben? Dat kan. Maar ik weiger hetzelfde lot tegemoet te gaan als hem. Ik weiger mensen kapot te maken zoals hij gedaan heeft. Dat ik daardoor op mijn strepen sta, lijkt mij het minste. Ik heb genoeg gezien, ik weet hoe blindelings ik kan afgaan op mijn gevoel.

Maar, vinden de mensen rondom mij, ik ben blijkbaar ook loyaal, lief, geduldig, rechtvaardig, integer, zorgzaam, onbevooroordeeld, een supermama, een liefdevol familiemens, een goede vriendin, altijd klaar voor iedereen.
Ik breng het er zo nog slecht niet vanaf, denk ik zo.

3 opmerkingen:

  1. Volgens mij ben jij gewoon een sterk stoer vrouwsmens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je zulke akelige dingen hebt meegemaakt en je hebt de kracht en het geluk dat jij het niet en nooit op die manier zal doen, dan heb je toch gewoon groot gelijk om er op die gebieden zo'n uitgesproken mening op na te houden. Blijf staan voor jouw eigen inzichten en principes. Goed dat jij er zo sterk uit bent gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen